Hooronze verhalen


Exotische groenten en fruit, industrieel vormgegeven!
/ Categorieen: Blog, Ons bedrijf

Exotische groenten en fruit, industrieel vormgegeven!

Yexpert Stories: Innovation Manager Shen

Wij zijn trots op al onze Yexperts! Daarom vertellen we je graag wat ze nou precies doen in onze serie "Yexpert Stories". We trappen af met onze Shen Liu, Innovation Manager. Hij vertelt graag over zijn werk:

Ik snap best dat je bij industrieel ontwerp het eerst denkt aan het design van je smartphone, je espressoapparaat of je auto. Maar ook bij het ontwerp van alledaagse producten komt industrieel ontwerp kijken. Een doos voor de verpakking van groenten en fruit bijvoorbeeld. En omdat we bij Yex vinden dat die doos helemaal geen alledaags ding hoeft te zijn, ben ik daar vijf jaar terug aan de slag gegaan na mijn studie aan de TU Delft.

Dozen en andere verpakkingen ontwerpen is trouwens nog maar een deel van mijn werkzaamheden. Als industrieel ontwerper bij Yex denk ik ook mee over bijvoorbeeld onze services of de presentatie op beurzen. Daarom staat er ook geen ‘industrieel ontwerper’ op mijn cv of LinkedIn-profiel. Bij Yex ben ik officieel ‘innovation manager’. Dat geeft veel beter de breedte van mijn werk aan.

Maar opvallend blijft het, dat een bedrijf als Yex iemand in dienst heeft met een afgeronde studie industrieel ontwerp. En ook dát is typisch Yex heb ik gemerkt: onderkennen wat de toegevoegde waarde kan zijn van een eigen ontwerper in huis. Het was ook de reden dat ik na mijn stage ben blijven hangen: mooie producten, leuke collega’s en vooral inspirerende opdrachten.

Er is immers nogal wat te doen over verpakkingen, als onderdeel van het streven naar duurzaamheid. De consument is daar heel stellig in: die wil minder overbodig verpakkingsmateriaal en kijkt steeds kritischer naar plastic. Natuurlijk kun je als Yex rondsnuffelen op de verpakkingsmarkt en een keus maken uit wat er wereldwijd allemaal wordt ontwikkeld aan duurzame standaard verpakkingen. (En dat is véél onderhand!) Maar Yex ziet ook de meerwaarde in van een éigen ontwerp. Want moet een onderscheidend product als exotische groenten en fruit niet ook een onderscheidende verpakking hebben? Wij vinden van wel.

Als industrieel ontwerper zit je daarmee weleens in een spagaat. Natuurlijk is het verleidelijk om helemaal uit je dak te gaan met een waanzinnige verpakking. Maar een doos kan nog zo creatief zijn, we beoordelen ‘m hier eerst op de milieu-impact. En ambitieus zijn we bij Yex. We willen uiterlijk 2025 klaar zijn met onze missie om alles duurzaam te verpakken. Eerder nog, volgend jaar al, moet het afgelopen zijn met zwart plastic. Dat is slecht te recyclen maar wordt nog te vaak wordt gebruikt. Nog dit jaar komen we met twee heel uitgesproken verpakkingen die model staan voor onze visie op dit gebied.

Wij denken dat het kan, het verschil maken met opvallende verpakkingen die toch duurzaam zijn en beantwoorden aan de primaire functies: bescherming van het product tijdens het transport, verlenging van de houdbaarheid, informatievoorziening voor de consument en niet te vergeten - sorry voor het vakjargon - de ‘branding’ van ons eigen merk. En die specifieke verpakkingen, die vind je nou net niet op die immense wereldmarkt voor verpakkingen. Misschien is dat allemaal wel heel erg ambitieus voor een klein merk als wij. Maar waar we bij Yex goed in zijn, is om ‘groot’ te denken. Dus de volgende keer dat je een verpakking van ons ziet, weet je hoeveel denkwerk en creativiteit eraan te pas is gekomen!

Shen Liu
Innovation manager
Vorige De stage-ervaringen van Nikki & Fleur
Volgende Is dat hele e-commerce niet een beetje té exotisch voor onze handel?
Print
1108