Hooronze verhalen


Is dat hele e-commerce niet een beetje té exotisch voor onze handel?
/ Categorieen: Blog, Ons bedrijf

Is dat hele e-commerce niet een beetje té exotisch voor onze handel?

Yexpert Stories: E-Commerce Manager Melvin

Wij zijn trots op al onze Yexperts! Daarom vertellen we je graag wat ze nou precies doen in onze serie "Yexpert Stories". Deze keer met Melvin van der Zeyden, E-Commerce Manager. Hij vertelt graag over zijn werk:

Of ik wel helemaal goed bij mijn hoofd was. Of ik niet te veel overrijpe mango’s had gegeten. (Als rijp fruit gaat gisten ontstaat er alcohol!) Of ik wel wist hoe het er in de agf-handel aan toe ging. En nog een paar antwoorden die aan duidelijkheid niks te wensen overlieten. Die kreeg ik op mijn vraag wat inkopers van Yex-klanten van een webshop zouden vinden. Je zou zeggen: na zoveel ‘enthousiasme’ is het einde oefening met het idee. En da’s nou net wat we bij Yex níet hebben gedaan.

Ik kom best nog wel in winkels om iets te kopen, al zeg ik er eerlijk bij: die winkel moet wel iets van beleving en een goede service bieden. Anders koop ik het wel online. Net als een groot deel van mijn leeftijdsgenoten. En de generaties die weer ná ons komen, weten niet beter dan dat álles via internet gaat. Je zou dus zeggen dat online ook in onze branche toekomst heeft. Maar weinig inkopers die erop zaten te wachten. Eerst zien dan geloven, was een veel gehoorde reactie.

Nee, misschien niet op een webshop, maar e-commerce is veel meer dan een webshop terwijl er in eerste instantie alleen wordt gedacht aan digitaal een order te plaatsen. Het doel is dan ook om uiteindelijk de klant te ontzorgen en een win-win situatie te creëren. Je moet alleen wel samen met die klant leren en hen ook de tijd gunnen om eraan te wennen. Niet zeggen: hier heb je de webshop, bekijk het maar. Nee, ernaast gaan zitten. Samen een keer bestellen. Nog een keer samen bestellen. Zodat die klant vertrouwen krijgt in dat hele online gedoe waar-ie eigenlijk niet op zat te wachten (maar wat-ie onderhand toch wel heel makkelijk vindt). Het doel is absoluut niet om de persoonlijke klantcontacten te laten verdwijnen. Het geeft onze verkopers juist tijd om nog meer met onze klanten mee te denken en echt van toegevoegde waarde te kunnen zijn.

Het is nog elke dag pionieren. Echt pionieren, want een echte uitgestippelde digitale strategie hadden we niet. Het enige wat we hadden was een directie met een vooruitziende blik en een verkoper - ik dus - die kansen zag én de tijd kreeg om alles from scratch op te zetten. Eigenlijk leren we nog elke dag. Dat hele e-commerce is zo groot en complex dat je nooit uitgeleerd bent. Maar digitalisatie zet door in onze handel. Je ziet het aan de collega’s die ook gaan experimenteren, en óók ontdekken dat ze nog aardig wat te leren hebben.

En als je exotische groenten en fruit aan de handel kunt slijten, waarom dan niet aan de consument? Daarom hebben we sinds kort ook een webshop waar consumenten diverse pakketten kunnen bestellen. Het idee lag er al langer, corona heeft het een zetje gegeven. Rijk worden van die pakketten is niet eens ons eerste doel. (Al is het niet verboden.) We willen graag dat alle consumenten in Nederland kunnen genieten van ons brede aanbod exotische groenten en fruit. Hiernaast zien we het contact met de consument nu vooral als realtime marktonderzoek. Wie zijn de kopers van onze producten nou eigenlijk? Welke producten zijn populair? Wat vinden ze belangrijk? Wat kunnen we verbeteren?

En ook hier is het weer pionieren. En juist dat vind ik het leuke van een bedrijf als Yex. Waarschijnlijk had elk ander bedrijf die online ideeën al lang in de ijskast gezet, laat een ander maar het wiel uitvinden. Bij elk ander bedrijf was ik nog gewoon die verkoper geweest met z’n wilde ideeën over e-commerce. Hier niet. Je kunt gewoon je gang gaan. Je mag zelfs af en toe een fout maken. Maar goed, als bij ons de Apples per ongeluk voor 2 euro per stuk worden geprijsd is het niet zo’n ramp als bij Mediamarkt...

Vorige Exotische groenten en fruit, industrieel vormgegeven!
Volgende Wat heeft duurzaamheid te maken met appels in een Colombiaanse supermarkt?
Print
2228