Hooronze verhalen


“Yex” wordt nog meer “Flex”
/ Categorieen: Blog, Ons bedrijf

“Yex” wordt nog meer “Flex”

Yexpert Stories: Commercial Manager Edwin

Deze keer in onze serie "Yexpert Stories": Edwin van Leeuwen, onze Commercial Manager. Hij vertelt ons over hoe we bij Yex de afgelopen maanden zijn omgegaan met alle uitdagingen die bij deze bijzondere tijd horen.

Het is maar goed dat we een klein half jaar terug niet wisten wat ons allemaal boven het hoofd zou hangen. Dat we wekenlang met het hele team thuis zouden werken, bijvoorbeeld. Dat supermarkten een deel van het exotische assortiment uit het schap haalden. Dat de cateringafzet wegviel. Dat we niet meer konden reizen. Of dat de aanvoer van veel exoten onmogelijk werd door hoge vrachtprijzen. Ja, 2020 is één van de meeste dynamische Yex-jaren ooit, dat mag duidelijk zijn. Maar wel blij zijn we met de enorme flexibiliteit waarmee iedereen - collega’s, boeren en klanten - zich er doorheen slaan.

Die flexibiliteit maakte dat we snel konden schakelen, vanaf half maart. Ineens kon je babymais of tamarillo aan de straatstenen niet meer kwijt. Retailers maakten ruimte voor bulkproducten als aardappelen of winterpeen. Van een breed assortiment gingen we terug naar een beperktere selectie. Een geluk bij een ongeluk, want voor sommige producten viel het luchtvrachtvervoer weg. Het was improviseren voor ons, maar voor onze boeren niet minder. Zij telen voor de export, en moesten nu ineens andere afzetkanalen zoeken zoals de lokale markt.

Bij Yex zijn we de partner van onze boeren. Dan ben je er niet met een mailtje dat we de komende maanden even niks bestellen. Op zo’n moment zoeken we samen - en flexibel - naar oplossingen. Je probeert elkaar zo goed mogelijk te helpen, ieder binnen z’n eigen mogelijkheden. En dan moet het maar via Teams, Zoom of andere kanalen. Het is een oplossing hoor, begrijp me goed. Maar vooral dat sociale aspect bepaalt de relatie die je met een boer hebt. Elkaar recht in de ogen kunnen kijken. Een rondje over het land maken. Met elkaar eten.

Het is er al maanden niet van gekomen, en het zal dit jaar misschien ook wel nog helemaal niet gebeuren. Mijn meest ‘exotische’ zakentrip was naar Duitsland, twee weken terug. De toekomst moet uitwijzen hoe het verder gaat met corona. De golf die voor de herfst was voorspeld, is er nu al. Wat gebeurt er in de winter, traditioneel de tijd voor infecties en virussen? We hadden gehoopt om vanaf september van 80% naar 100% bezetting op kantoor te gaan, maar halen we dat? En wat gaat er nog gebeuren in gebieden waar we afhankelijk van zijn voor onze inkoop, zoals Zuid Amerika en Afrika? Wie het weet mag het zeggen.

Ik ben blij dat ik alweer vier dagen per week in Poeldijk zit. En toch: ondanks dat we een groot deel van de tijd thuis hebben doorgebracht, heeft corona ons als team dichter bij elkaar gebracht. We hebben allemaal sterk het gevoel om ons hier doorheen te slaan. Als Yex-team, maar ook samen met onze boeren en klanten.

Aan één ding willen we echter niet tornen, en dat zijn onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Gelukkig staan die in een moeilijke tijd ook niet voor de boeren ter discussie. Onze leveranciers zijn nou eenmaal sterk afhankelijk van de export, en daarom zijn ze doordrongen van het belang. De rustige tijd die ze achter de rug hebben (qua afzet dan) heeft op de teeltbedrijven ruimte gecreëerd om de puntje op de i van duurzaamheid te zetten.

Dat de komende maanden uitdagend worden staat boven kuif. Door onze goede samenwerking binnen het team en met onze boeren en klanten gaan we ons hier doorheen slaan!

Vorige Wat heeft duurzaamheid te maken met appels in een Colombiaanse supermarkt?
Volgende De toekomst van de pomelo door een roze bril
Print
725