Hooronze verhalen


“We houden elkaar lekker scherp”
/ Categorieen: Blog, Ons bedrijf

“We houden elkaar lekker scherp”

Yexpert Stories: Financial Manager Robert

Deze keer in onze serie "Yexpert Stories": Robert Hüsken, onze Financial Manager. Hij vertelt ons meer over het verhaal achter de cijfers bij de afdeling Finance.


Cijfers saai? Nee hoor, helemaal niet. In ieder geval niet bij Yex. Wij kijken hier steeds meer naar het verhaal achter de cijfers. Toen ik zeven jaar geleden in dienst kwam, vormde ik in m’n eentje de hele financiële afdeling. Nu telt ons team zes medewerkers. En met die groei hebben we ook een verandering doorgemaakt in werkzaamheden. Waar we voorheen vooral bezig waren met achteraf rapporteren, zijn we nu veel pro-actiever. We analyseren de cijfers, ondersteunen de commerciële afdeling, denken mee over marketing, kijken kritisch naar bijvoorbeeld omzet en brutomarges en praten mee over de toekomststrategie van het bedrijf. Enorm uitdagend dus.


Op tijd betalen

Ik vind het mooi om te zien dat klanten en leveranciers van Yex meer partners worden en dat er steeds stevigere relaties ontstaan. Met de afdeling Finance kunnen we daar ook een steentje aan bijdragen. Bijvoorbeeld door adequaat te reageren op vragen van leveranciers en vooral ook door op tijd en volgens afspraak te betalen. Doordat wij onze financiële administratie goed op orde hebben, kunnen leveranciers rekenen op een snelle en zorgvuldige afhandeling. Dat wordt zeer gewaardeerd door onze relaties. Ze weten gewoon wat ze aan ons hebben. Uiteraard verwachten wij dit ook van onze klanten.


Stevige discussies

We werken bij Yex echt als een team. De afdeling Finance heeft veel en regelmatig contact met de afdeling Inkoop en Verkoop. Daardoor weten we heel goed wat er allemaal speelt in het bedrijf en kunnen we – wanneer dat nodig is – daar snel op inspelen. We houden elkaar ook lekker scherp. Dit leidt meer dan eens tot gezonde discussies. En ja, dat gaat er soms best stevig aan toe. Geen probleem wat mij betreft, want we kunnen onderling nog altijd veel van elkaar leren. Uiteindelijk hebben we hetzelfde doel voor ogen.


Jonge garde

En als het gaat om van elkaar leren: dat geldt ook voor de mix van jong en ‘oud’ op de afdeling Finance. Met mijn 55 jaar ben ik de oudste en ik kan echt veel opsteken van een net afgestudeerde collega. Hopelijk geldt omgekeerd hetzelfde. Ik zit al een jaar of dertig in het financiële vak en ik merk dat de jonge garde anders tegen sommige zaken aankijkt. We zijn bijvoorbeeld begonnen met het in kaart brengen van data met behulp van zogenaamde dashboards. Dat is typisch iets waar mijn jongere collega’s een stuk behendiger in zijn. Mooi toch?


Geen 9-tot-5-baan

Die frisse kijk krijgen we ook van onze stagiaires. De laatste jaren hebben we bijna altijd wel een stagiair op de afdeling rondlopen en dat bevalt uitstekend. Het is al een paar keer gebeurd dat een stagiair is blijven hangen en nu deel uitmaakt van ons team. Voor ons is het fijn dat je iemand aanneemt die al ervaren heeft hoe het is om te werken bij een bedrijf als Yex. Want echt, de AGF-sector moet wel bij je passen. Zelf vind ik het geweldig. Ik hou echt van de dynamiek die deze branche zo typeert. Maar als starter op de arbeidsmarkt is het goed om tijdens een stage te ontdekken dat dit geen 9-tot-5-baan is. Wij hebben relaties over de hele wereld, dus kun je ook weleens een appje of mailtje buiten ‘kantoortijd’ verwachten. Als je daar niet tegen kunt, zit je hier niet echt op je plek.


Corona

De komende weken zijn we op onze afdeling druk met de begroting voor de komende jaren. Altijd al een uitdaging, maar door corona meer dan ooit. We hebben geen idee wat ons nog te wachten staat. Voor het eind van het jaar zal alles nog zeker niet normaal zijn. Door corona is overigens onze manier van werken best veranderd. We zijn steeds meer digitaal gaan doen en merken bijvoorbeeld dat we veel minder printen. Dat is voor het milieu in ieder geval een positief bijeffect…wat ook weer mooi aansluit bij onze duurzaamheidsdoelstellingen.

Vorige De toekomst van de pomelo door een roze bril
Volgende Yex introduceert duurzame verpakking voor pomelo
Print
951