Hooronze verhalen


“Van klant-leverancierrelatie steeds meer naar partnership”
/ Categorieen: Blog, Ons bedrijf

“Van klant-leverancierrelatie steeds meer naar partnership”

Martijn de Graaf, algemeen directeur Farmhouse International

Sinds 1 januari 2021 vallen Yex en de teler-samenwerkingen Avor, SPOT en FV SeleQt onder een nieuwe holding: Farmhouse International. Waarom deze nieuwe structuur en wat gaan klanten en leveranciers daarvan merken? Martijn de Graaf, algemeen directeur van Farmhouse International, legt het uit.


Retailers willen steeds vaker hun producten dicht bij de bron kopen. Ze hebben behoefte aan meer transparantie over het product en vragen om productzekerheid, zowel in kwantiteit als kwaliteit. Met het verkorten van de keten door achterwaartse integratie kunnen we aan die wensen van retailers voldoen. Daarom hebben wij de afgelopen jaren verschillende joint ventures gesloten met telers. SPOT is specialist in zoete aardappel met teeltlocaties in Noord-Amerika en FV SeleQt heeft teeltlocaties voor fijne groenten in Afrika. Op 1 januari van dit jaar is daar de joint venture Avor bij gekomen. Met Avor telen wij avocado’s op eigen teeltlocaties in Zuid-Afrika. Samen met Yex, importeur van exoten en zachtfruit, vallen deze bedrijven sinds 1 januari 2021 onder de nieuwe holding Farmhouse International.


Connecting smiles

In onze optiek zijn joint ventures dé manier om ook op lange termijn goede en gezonde voedselketens te kunnen blijven garanderen. Het is winst voor alle betrokken partijen. Voor telers is het een interessante manier om toegang te krijgen tot de Europese markt. En daarbij is het een geruststellende gedachte dat die teler zich kan focussen op datgene waar hij goed in is: zorgen voor producten van de juiste kwaliteit.. Wij bieden onze telers én onze klanten maatwerk op het gebied van marketing, logistiek, rijpen, sorteren en verpakkingen. Sámen ondernemen, daar gaat het ons om. Niet voor niets is ‘connecting smiles’ onze slogan. We gaan happy, betrokken en trotse ketens realiseren en zorgen voor een glimlach op het land en aan tafel!


Eerst verloven

Voor onze klanten is het voordeel van Farmhouse International dat zij zich jaarrond verzekerd weten van producten van door hen gewenste kwaliteit. Zo’n joint venture gaan wij niet van de ene op de andere dag aan; daar gaan heel wat gesprekken en bezoeken aan vooraf. We willen echt zeker weten dat we dezelfde visie hebben op onderwerpen als ondernemerschap, kwaliteit en duurzaamheid. Ik vergelijk het aangaan van een joint venture weleens met trouwen: dat doe je ook pas als je elkaar goed hebt leren kennen en eerst een poosje verloofd bent. In de toekomst willen we zeker nieuwe samenwerkingsverbanden aangaan, maar we gaan dus niet over één nacht ijs. Het moet bovendien om een verrassend product gaan dat de potentie heeft om groot te worden.


Farmhouse-familie

De drie joint ventures die we zijn aangegaan, maken echt deel uit van de Farmhouse-familie en noemen we ‘family growers’. Om jaarrond de beste kwaliteit te kunnen leveren, werken we daarnaast samen met een vast netwerk aan partner-telers, onze ‘strategic growers’. Yex, onze importeur van verrassende exoten en zachtfruit, is het vierde familielid.

Discovered was altijd het consumentenmerk van Yex, maar gaan we nu breed inzetten voor Farmhouse International. Met Discovered inspireren we de consument om te genieten van verrassende groenten en fruit.


Huisje

Tot slot is het leuk om te vertellen waar de naam Farmhouse International vandaan komt. Op de Fruit Logistica in 2019 hadden we op de stand van Yex en Discovered een klein huisje neergezet, waarin bezoekers konden kennismaken met onze boeren, onze joint ventures. Dat ‘huisje’ was de inspiratiebron voor de naam Farmhouse. Het is ook precies wat we willen zijn en uitstralen: een plek waar telers, klanten én medewerkers zich thuis voelen.


Bekijk de website van Farmhouse International
Vorige “Samenwerking onontbeerlijk voor een duurzame toekomst”
Print
623