Hooronze verhalen


De toekomst van de pomelo door een roze bril
/ Categorieen: Blog, Onze producten

De toekomst van de pomelo door een roze bril

Yexpert Stories: Product Manager Xian

Het pomeloseizoen is weer begonnen! Daarom deze keer in de Yexpert Stories: Xian Huang, onze pomelospecialist. Xian vertelt ons meer over pomelo's en het komende seizoen.

Van sommige exoten weet je meteen: dit worden echte hits in het Yex-assortiment. Van anderen weet je al van tevoren: fantastisch product om erbij te hebben, maar die hebben wat meer uitleg nodig. Maar er is één product dat het allebei is: de pomelo. Bij onze afnemers in - bijvoorbeeld - Duitsland is die fors uitgevallen citrusvrucht niet aan te slepen. In Nederland is die nog minder bekend. Hoe kan dat?

Ik zeg het er maar meteen bij: ik ben niet helemaal objectief als het over pomelo’s gaat. Die komen meestal uit het land waar ik ook vandaan kom, China. Ik weet hoe onweerstaanbaar een rijpe, sappige pomelo kan zijn. Ken je de vrucht niet, zoals de meeste consumenten in Nederland, dan houd je ‘m al gauw voor een rare grapefruit die ook een beetje groot is. Niet voor niets is de Latijnse naam ‘Citrus maxima’. (Alleen al om die reden zouden we er in dit land mee weg moeten lopen!)

Misschien gaat het daar mis: de grapefruit heeft dat bittere waar de consument vaak niet op zit te wachten, maar de pomelo is veel zoeter. Het is ook niet voor niets dat het voor Yex een van de belangrijkste producten is. Misschien nog niet in Nederland maar dan toch zeker in de landen waar de pomelo wel in grote getalen heen gaat: Duitsland, de Scandinavische landen, Frankrijk, Oostenrijk en Tsjechië bijvoorbeeld. Veelzeggend is ook dat het pomelovolume in Europa in tien jaar tijd ongeveer acht keer zo groot is geworden.

Ik ben er heel trots op dat ik een klein beetje heb mogen bijdragen aan die groei. Tien jaar terug begon ik bij Best Fresh om documenten naar en vanuit het Chinees te vertalen. Ik had nooit kunnen vermoeden dat ik nog eens verantwoordelijk zou worden voor de inkoop van pomelo’s, samen met die van nashiperen, gember en knoflook. Ik heb in die tijd gezien dat de pomelo niet alleen in China een serieus product is, maar ook in West-Europa. Twee, soms drie keer per jaar bezoek ik onze telers, al is dat momenteel helaas vrijwel onmogelijk. We zien hen veel meer als partner dan als leverancier en willen samen met hen heel Europa laten genieten van deze heerlijke vrucht.

Teeltbedrijven zijn er gegroeid en vergaand geprofessionaliseerd. Werken volgens de Global-GAP voorschriften is er standaard. Telers weten exact wat er is toegestaan op het gebied van gewasbescherming. En wat er niet mag qua sociale omstandigheden, zoals kinderarbeid. En door de pomelo uitsluitend uit China te halen, in het juiste seizoen, voorkomen we teleurstellingen bij de consument. Die heeft misschien wel negatieve ervaringen door een pomelo uit een ander land. Of door er eentje te eten in de tijd dat ze niet lekker zijn. Daarom ligt onze focus voor de verkoop op de beste consumptieperiode, van september tot eind februari.

Dat seizoen is dus weer aangebroken. Ik heb er hoge verwachtingen van. Niet alleen omdat de smaak weer heerlijk lijkt te zijn. Ook omdat de roze variëteit een opmars is begonnen. Die is nóg zoeter dan andere soorten. Heerlijk uit de hand, lekker om zo te eten. (Die consumententips delen we trouwens graag op onze website www.discovered.nl) En dan maar eens kijken of die ‘rare grapefruit’ kan concurreren met de sinaasappel en de mandarijn in Nederland. Als consumenten de pomelo eenmaal geproefd hebben, dan weet ik zeker dat ze verkocht zijn…

Vorige “Yex” wordt nog meer “Flex”
Volgende “We houden elkaar lekker scherp”
Print
663