Hooronze verhalen


REIS: Bliksembezoek Zwitserland
/ Categorieen: Ons bedrijf

REIS: Bliksembezoek Zwitserland

Onze brandmanager Jeroen heeft onlangs een inspiratiereisje gemaakt naar Zwitserland. In deze blog doet hij verslag van dit bliksembezoekje.

Het mooiste van mijn werk blijft toch om onze producten daadwerkelijk in de schappen te zien liggen. Altijd bekruipt me weer een gevoel van trots als ik onze kleurrijke Discovered verpakkingen in de winkels aantref. Vandaag maak ik daarvoor een rondje in de omgeving van Basel. Om 5.00 uur staat mijn collega Gert voor de deur. Na een voorspoedige vliegreis zetten we om 8.15 uur voet op Franse bodem. We halen snel onze huurauto want we hebben vandaag een overvol programma met bezoeken aan (potentiële) klanten en om de diverse Zwitserse retailketens te bekijken.


Gert, Jeroen & Yexi

Stijging exotische groenten en fruit

Met onze bestaande klanten bespreken we de marktontwikkelingen en kijken we hoe we samen nog meer consumenten kunnen laten genieten van onze heerlijke exoten. Zij geven aan dat de AGF-markt redelijk stabiel is, maar dat ze een stijging zien in zachtfruit en exotische groenten en fruit. Ook hier zien we dat verminderen van verspilling, terugdringen van plastic en CO2 neutraal de sleutelbegrippen zijn.



Presentatie in de winkel

Vervolgens spreken we een aantal potentiele klanten over de mogelijkheden met onze producten. Goed om hun enthousiasme over ons concept te zien. Hopelijk kunnen we hier snel een vervolg aan geven. Snel weer de auto in om de verschillende supermarkten te zien. Op diverse plekken zien we onze producten liggen. We zien een groot verschil in presentatie van AGF bij de verschillende retailers. Met name op het gebied van informatievoorziening bij het schap is er nog verbetering mogelijk wat bevestigd wordt door de verschefs ter plaatse. Ik ben ervan overtuigd dat we samen met de retailer stappen hierin kunnen maken. Zeker voor onze productgroep is het nodig om consumenten te laten zien wat ze allemaal kunnen met de producten. Consumenten zoeken steeds meer naar nieuwe producten maar hebben daar wel uitleg bij nodig.



Shop

Trends in Zwitserland

Verder zien we dat ook in Zwitserland de discounters stevig aan de weg timmeren. Het assortiment is in deze winkels relatief smal wat hen in staat stelt lagere marktprijzen te hanteren.


Bij de supermarkten valt verder het grote aandeel bio producten op. Supermarkten hanteren meerdere prijslijnen om hun klanten te bedienen en ook antwoord te hebben op de discounters. Hiernaast proberen zij zich met een breed en kwalitatief hoogwaardig assortiment te onderscheiden van de concurrentie. AGF vormt hierbij een belangrijk speerpunt.


Wat verder in het oog springt, zijn de relatief hoge prijzen van de producten. Retailers in de grensstreek geven dan ook aan met name in de weekenden veel omzet mis te lopen van Zwitserse consumenten die in Duitsland hun boodschappen doen. Niet verwonderlijk want binnen paar minuten ben je daar de grens over, en naast de lagere prijzen kunnen zij ook de BTW nog eens terugkrijgen.


Vol indrukken zetten we paar uur later weer voet aan Nederlandse grond. In de auto bespreken Gert en ik de vervolgstappen om even later moe maar voldaan weer thuis te komen. #lovemyjob!

Vorige REIS: Op bezoek bij de boeren in Peru
Print
315

Uw naam
Uw e-mail
Onderwerp
Geef uw bericht op ...
x