Hooronze verhalen

Reis: Marktbezoek Chili
/ Categorieen: Onze reizen

Afgelopen week stond een marktbezoek aan Chili op de agenda. Als Yexer reizen we de hele wereld rond om contacten te onderhouden met onze boeren. Hiernaast zijn we altijd op zoek naar verrassende producten en nieuwe boeren die aan onze groeiende vraag kunnen voldoen. Tijdens deze reis lag de focus op de avocado’s.

Grootste havenstad van Zuid-Amerika

Na een reis van 19 uur arriveerden Martijn (directeur) en Nico (inkoopmanager) in Santiago waar meteen met de huurauto koers werd gezet naar havenstad Valparaiso. Vanuit deze grootste havenstad van Zuid-Amerika vertrekken containers vol avocado’s naar bestemmingen over de hele wereld. Indrukwekkend om te zien wat een enorme bedrijvigheid daar heerst en hoe deze stad in de loop der jaren is gegroeid.

Samen verder groeien

Nico met avocado

De volgende dag zijn we doorgereden naar Hijuelas waar we een bezoek brachten aan onze boer Roberto. Hij leidde ons rond bij zijn nieuwe, onlangs geopende packing station. Ze hebben hier sterk geïnvesteerd in een nieuwe verpakkingslijn en koelfaciliteiten. Dit om te zorgen dat de avocado’s in optimale conditie naar de klant verscheept kunnen worden. Ook hebben we hier bezoeken gebracht aan een aantal aangesloten boeren. We vinden het erg belangrijk om met eigen ogen te aanschouwen hoe de producten erbij staan en hoe op alle plaatsen omgegaan wordt met mens en milieu. We streven hierbij naar langdurige partnerships met de boeren met het doel samen verder te groeien. De dag werd afgesloten met een diner in Santiago met de geruststellende opmerking van Roberto dat de oogst er goed uitziet voor het komend jaar.

Nieuwe generatie

Op woensdag bezochten we een andere grote leverancier van ons waar we spraken met eigenaar Pablo. Dit bedrijf timmert al 65 jaar aan de weg en is een echt familiebedrijf van wie de strategie goed aansluit bij onze plannen en ambities. Momenteel staat de derde generatie te popelen om toe te treden tot het bedrijf dus met de continuïteit zit het wel goed. Voordeel van dit bedrijf is dat totale containers avocado’s van één veld komen, wat een belangrijke voorwaarde is voor de rijpresultaten. Naast avocado’s telen ze ook andere producten waaronder granaatappels en blauwe bessen. Uiteraard waren deze producten ook onderwerp van gesprek, want we hebben altijd behoefte aan betrouwbare leveranciers met goede producten.

Gezamenlijke passie

De dagen daarna werden met name gebruikt om potentiële leveranciers te bezoeken om goed de afweging te kunnen maken welke boeren in onze plannen passen. Erg belangrijk is hierbij het gevoel dat je niet krijgt van achter je computer maar waar je echt de mensen en de bedrijven moet zien en spreken. Goed om te zien dat Yex steeds bekender wordt in Chili en dat er graag zaken met ons gedaan worden. Ook vanuit de boeren bestaat de behoefte aan langdurige relaties waar alles draait om vertrouwen en continuïteit. De meeste bedrijven hadden we vorig jaar ook bezocht maar met dergelijke beslissingen gaan we niet over een nacht ijs en is het noodzakelijk om meerdere bezoeken te doen. Een herhalingsbezoek geeft ons hiernaast een goed beeld hoe de bedrijven zich ontwikkelen in die periode. Op diverse plekken waren nieuwe velden met avocado’s te zien en sterk verbeterde faciliteiten. Naast de passie voor avocado’s delen de Chilenen nog een passie met ons…. voetbal. ’s Avonds hebben we samen met een leverancier van ons de wedstrijd Chili-Peru gekeken wat helaas negatief uitpakte voor onze Chileense vrienden.

Martijn en met boer

Goed gevoel

Avocado tros

De dag hierna was het helaas al weer tijd om huiswaarts te keren. Op de terugweg brachten we nog een bezoek aan een van de grootste leveranciers van Chili. We spraken hier met de commercieel manager die aangaf voor het komend jaar een verdere groei te voorzien. Minstens net zo belangrijk voor ons was om te zien hoe de interne processen daar nog verder aangescherpt zijn en hoe belangrijk hierbij de personeelsomstandigheden zijn. Aan alles wordt gedacht: beschermende kleding, optimale werkhoogte voor mensen aan machines, afgeschermde looppaden voor een veilige doorgang van personeel enz. Met een goed gevoel stapten we hierna samen in het vliegtuig op weg naar huis. Chili is een land dat sterk in beweging is en enorme verbeteringsslagen doormaakt. Hier gaan we zeker de komende jaren de vruchten van plukken….